1 文章にも構造がある
1.1 「文章の意味が解る」とはどういうこと?
1文1文の意味が解っているかどうかに対して,文章全体の意味が解っているかどうかを確かめるには,例えば,以下のような質問が有効でしょう。
「話題は何?」
「その話題について,一般的にはどのように受け止められているの?」
「筆者はその話題に関する一般論について,賛成・反対どちらだと言っているの?」
「その理由はなぜ?」
「その意見を裏付ける具体例には何が挙げられているの?」
検定試験や入学試験で訊かれるのも,やはりこうした質問ということになります。英文を読んだり聴いたりした時,上に挙げたようなことを瞬時に読み取る,あるいは聴き取ることができるようになりたいところですね。特に仕事や学問に英語を使うのなら,なおさらだと思います。
1.2 序論・本論・結論
ここで重要なのが,文章の構成を意識することです。最も有名なものは
「introduction(序論)・body(本論)・conclusion(結論)」
です。よくある例を挙げましょう。
序論: 話題の提供 + それに関する一般論
本論: その一般論に対する筆者独自の反論 + 理由 + 具体例
結論: 再び結論
この序論・本論・結論は,いずれも1つ以上の段落でできています。段落の途中で切り替わることは普通ありません。こういう形式になっていることが多いのがエッセイ,論文,報告書,そして新聞記事です。下の例を見てみましょう(原文はこちら)。割と面白いと思うので,ぜひ原文を読んでみて下さい。
||When It Comes To Picking Art, / Men & Women / Just Don't See Eye To Eye
The Huffington Post | By Jacqueline Howard
Posted: 10/13/2014 2:39 pm EDT Updated: 10/13/2014 2:39 pm EDT
< INTRODUCTION >
A (provocative new) study / shows ||that the sexes / exhibit distinct differences / in ||how they / evaluate art: / men / tend to place more emphasis / on the artist, / women / on the art itself.
< BODY >
(For the study), 518 men and women / were asked / to judge two unfamiliar paintings / and to read a fictitious biography / of the artist <who / painted them>. Some (of the study participants) / read a biography <that / characterized the artist / as "authentic" or experienced>, ||while other participants / read one <that / characterized the artist / as "ordinary" or a beginner>. The men and women / didn't know ||the biographies / were fictitious.
The men and women / (then) were asked ||whether they / liked the artist and the artwork / and ||whether they / were interested (in purchasing the artwork).
What did the researchers / find?
||When the artist / was described as authentic, / the men and women / (overall) had a more favorable impression / of both the artist and the artwork -- no surprise there. But the men / tended / to base their decision / on ||whether to buy the painting / on details (presented / in the biography) / rather than on the painting's artistic merits.
"Women / are more willing / to go through a complicated process / of (actually) evaluating the artwork," / study co-author Dr. Stephanie Mangus, (assistant professor / at Michigan State University's Broad College / of Business), / said (in a written statement), "||whereas men / may say, ||'This guy's / a great artist, so I'll / buy his art.'"
< CONCLUSION >
Could there be / some neurological basis / to the different ways ||men and women /look at art?
"I / am not aware / of (any hardwired brain sex) difference <that / would explain this>," neuroscientist Dr. Lise Eliot, (an associate professor / at the Chicago Medical School / at Rosalind Franklin University), <who / was not involved / in the study>, / told The Huffington Post (in an email). "(More likely), it / has to do / with a sex difference (in artistic experience). We've / seen a long-term trend / of art / becoming a 'girl thing,' so that (for decades), more girls than boys / have been taking art classes / and will have a greater understanding (of technique, effort, and innovation...) There may (also) be / differences (in one's motivation / to buy art). (Perhaps) men / are buying more / for investment / and women, / for aesthetic pleasure."
The study / was published (in the August edition / of the journal Psychology & Marketing).
上の < INTRODUCTION >, < BODY >, < CONCLUSION > は,私が挿入したものです。
序論では「男女でアートに対する価値観が異なることが実験で判った」と,話題と結論(要約)が提示されています。
本論では実験の詳細と,それに対して一般にこうだろうと予測される結果,そして実際にはそれに反する結果が得られたことが述べられています。(より正確には,「実験1の結果は驚くに当たらない。だが実験2の結果は,BではなくAだったのだ!」といった感じです)
結論では,この結果から「男女の脳の先天的差異について言えることはない」が,「後天的なアート体験がこの差をもたらしているはずだ」と結んでいます。
このように,各段落の役割を明確にすることが,読むときも書くときも非常に大事です。Body の後半部分で no surprise there, But, rather than といった表現を赤字にしてありますが,これは一般論の紹介と,それへの反論 がここに書かれていることを示唆する重要なマーカーです。見かけたら,□で大きく囲っておくといいでしょう。
その他にも,「筆者がこの後どんな話をしようとしているのか」を示唆するマーカーがいくつか登場しています。例えば Body の前半部で,two = some + other が対応していることに気づいたでしょうか。まず「2枚の絵を被験者に見せた――ある被験者は絵1を,それ以外の被験者は絵2を」といった具合です。
Conclusion でも,神経科学者の発言を引用して not A. More likely, B. と言っています。「Aである事実は認められなかった」と言って「この人は他に何か言いたいとがあるのかな?」と思わせるわけです。その後「Bである可能性はより高い」と締め括っています。
次回は,こうしたマーカー(signposting)について書きます。